Een landingspagina is een pagina waar een bezoeker vanuit een andere plek naartoe wordt geleid, bijvoorbeeld via een advertentie, een Google resultaat of een social media comment. Het is vaak met een commercieel doeleinde ingericht, namelijk om de bezoeker iets te laten doen wat waarde genereerd.
Hierbij kunt u denken bij het aanzetten tot:
- het kopen van uw producten
- het invullen aanvraagformulieren
- het achterlaten van voor u relevante persoonsdata (waar u bijvoorbeeld ander soort marketing op kunt toepassen)
- het lezen van uw blog voor meer social media shares
Hoe vaak u succesvol bent in het bereiken van uw doel wordt uw ‘conversie’ genoemd. In het geval dat productverkoop het doel van uw landingspagina is berekent u de conversie in % als volgt: (aantal verkopen / aantal bezoekers van de landingspagina) X 100 = conversie %
Google Analytics is uitermate geschikt om uw conversie te meten.
Inhoudsopgave
- Wat maakt een ‘goede’ landingspagina?
- Hoe kunt u uw landingspagina blijven verbeteren?
- Zelf een landingspagina?
Wat maakt een ‘goede’ landingspagina?
Het belangrijkste van een goede landingspagina is dat de bezoeker in een oogopslag begrijpt wat voor product of dienst er precies wordt aangeboden en hier ook actie op kan ondernemen. Oftewel, een call to action. Hiermee bedoelen we dat het snel duidelijk moet zijn voor een bezoeker waar de landingspagina voor dient. Voorkom dus afleiding. Alles moet ertoe aanzetten om de bezoeker te converteren. Een aantal aspecten van een goede landingspagina:
- Vermijd onnodige knoppen of menubalken
- Laat de landingspagina aansluiten op de campagne waarmee u de bezoeker naar uw pagina heeft gestuurd
- Richt uw pagina zo in dat u de bezoeker van conversie overtuigt. Vaak helpt het om van probleem naar oplossing te werken
- Het toepassen van gedragspsychologie en neuromarketing bij het schrijven van webteksten, ook wel copywriting genoemd, kan helpen bij het effectief aanzetten hiervan
- Wanneer de oplossing zich heeft aangediend moet het voor de bezoeker zeer duidelijk zijn wat hij moet doen. Gebruik hier zeer duidelijke en intuïtieve knoppen en tekstvelden voor
- Om de bezoeker te overtuigen van uw oplossing kan het tonen een reviewsm testimonials, certificeringen en onderscheidingen goed werken.
Op het moment dat uw product of dienst wordt onderschreven door andere websitebezoekers of toonaangevende instanties in de markt heeft dit vaak een positief effect op uw conversie.
Hoe kunt u uw landingspagina blijven verbeteren?
Een echte marketeer is nooit helemaal tevreden. U blijft dan ook op zoek naar manieren om NOG meer klanten aan u te binden. Maar hoe doet u dat..?
Heel simpel: AB testing.
Wanneer uw landingspagina live staat kunt u uzelf altijd afvragen of een ander type tekst, knop of lay-out mogelijk beter werkt. Met AB testing maakt u de gewenste wijziging en laat u de hernieuwde versie van de landingspagina aan een deel van uw nieuwe bezoekers zien. Het overige deel van de nieuwe bezoekers ziet nog wel de oude landingspagina.
Op deze manier kunt u zien welke versie in een hogere conversie resulteert. Belangrijk is wel om per verandering een aparte AB-test te doen, anders is het natuurlijk lastig te bepalen welke verandering precies welk effect heeft gehad. Ook is het voor een goede betrouwbaarheid van een AB-test belangrijk dat u dit test onder een grote groep. Anders is de uitkomst van de AB-test niet geheel betrouwbaar.
Zelf een landingspagina?
Dit hoeft in veel gevallen niet moeilijk te zijn, mits u goede voorbeelden hebt en een beetje met uw websie software kan omgaan. Maakt u gebruik van WordPress? Dan zijn er bestaande plugins waarmee u makkelijk zelf een landingspagina maakt. Ook kunt u ervoor kiezen om het uit te besteden aan een specialist op het gebied van landingspagina’s.