In dit artikel zal uitgelegd worden wat een call to action (CTA) is. Het is namelijk DE manier om te zorgen dat een bezoeker overgaat op conversie. Elke website, artikel of afbeelding zou een duidelijke call to action moeten bevatten. Maar wat is een call to action precies? En hoe zorgt u ervoor dat deze ‘werkt’?
Inhoudsopgave
- Wat is een call to action?
- Wat is het doel van een call to action?
- Waar moet een goede call to action aan voldoen?
- Hoe verbetert u uw call to action?
Wat is een call to action?
De letterlijke vertaling van een call to action is: een oproep voor actie. Deze cta’s komen tegenwoordig overal voor, op elke webpagina zult u ze (nu nog) onbewust voorbij zien komen. Bij elke call to action is het de bedoeling dat de bezoeker of lezer iets gaat uitvoeren. Denk hierbij aan buttons om iets te vergelijken, een link naar een andere pagina of de aankoop van een abonnement.
Om duidelijker te krijgen wat een call to action is staan hieronder een aantal duidelijke voorbeelden van websites waarin een call to action button of knop is verwerkt:
Op beide voorbeelden is te zien dat de CTA knoppen een opvallende kleur hebben. Hiermee wordt de aandacht van de lezer getrokken zodat deze eigenlijk overtuigd wordt om op de knop te klikken.
Wat is het doel van een call to action?
Het doel van een call to action is uiteindelijk vaak conversie voor het bedrijf. De call to action knop moet zorgen dat mensen zo overtuigd zijn dat ze meer willen weten of over gaan op aankoop. Het is dus belangrijk dat de CTA de aandacht trekt van de bezoekers om van deze bezoekers klanten te maken.
Waar moet een goede call to action aan voldoen?
Het is heel belangrijk om een goede en duidelijke call to action te hebben. Anders gaat niemand de gewenste actie ondernemen op uw site. Een goede call to action voldoet aan een paar punten. Elke site en bedrijf is weer anders, dus bedenk goed hoe u het best de call-to-action op uw site kan verwerken. Hieronder een aantal belangrijke punten:
Kleur: De call to action moet opvallen en gezien worden. Kies daarom voor een kleur die naar voren springt en afwijkt van de achtergrond. Zo valt hij het beste op en heeft u de meeste kans dat hij mensen erop klikken. Veel mensen willen binnen de lijntjes van de huisstijl blijven maar kies dus juist voor een contrasterende kleur als u beter gezien wil worden.
Klikbaarheid: Vaak zijn CTA’s buttons of knoppen, het doel is dan dat men hierop klikt. Zorg er dan ook voor dat het eruit ziet alsof u erop kan klikken. Mensen zullen veel minder snel in de gaten hebben dat iets klikbaar is als het er niet uitziet als een button of klikbaar gedeelte. Een woord waar u op kan klikken is vaak dus niet motiverend genoeg.
Motiveer: Alles draait om de bezoeker op die knop te laten drukken. Maak het dan ook zo aantrekkelijk mogelijk. Denk hierbij aan een goede tekst en opvallende button.
Tekst: De tekst is van groot belang voor een goede call to action. U wilt de bezoeker nieuwsgierig maken om op de knop te gaan drukken. Het moet een korte en bondige tekst zijn die aantrekkelijk klinkt.
Denk bijvoorbeeld aan: ’’ Klik hier voor 3 gratis offertes of ‘’ Offertes hier’’
Hoe verbetert u uw call to action?
Met de tips van hierboven komt u waarschijnlijk goed op weg met het opstellen van de CTA’s maar het is ook belangrijk om ze uit te proberen en constant te blijven verbeteren. Een goed hulpmiddel hiervoor is A/B testing: een manier waarbij u de helft van uw websitebezoekers versie A laat zien en de andere helft versie B. Hiermee kunt u heel goed uittesten welke call to action beter werkt.
Door veel te testen en te variëren krijgt u een goed overzicht of uw bezoekers bijvoorbeeld eerder op een knop bovenaan of onderaan de pagina zullen drukken. Aan de hand hiervan kunt u de call to action buttons meer personaliseren naar de behoefte van uw doelgroep. Met als doel dat er natuurlijk meer gedrukt wordt wat voor meer conversie zorgt.