Offerte


De verschillen tussen SEO en SEA

SEO en SEA in het kort

Webdesign is een belangrijk onderdeel van jouw website, maar dat is niet het enige. Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) worden samen Search Engine Marketing (SEM). Door beide onderdelen zo optimaal mogelijk in te zetten, zorgen bedrijven ervoor dat zij een goede positie hebben bij zoekmachines. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld sneller gevonden worden wanneer men op internet naar trefwoorden zoekt die op het bedrijf van toepassing zijn.

Wat is SEO?

SEO (zoekmachine optimalisatie) geeft de gebruiker de mogelijkheid om de inhoud en de structuur van de website aan te passen, zodat deze geoptimaliseerd is voor zoekmachines en hoog scoort bij onder andere Google. Veel websites worden tegenwoordig gebouwd in een zogeheten Content Management Systeem (CMS). In het overgrote gedeelte van dit soort systemen is al een SEO component verwerkt, wat maakt dat de websites die in zo’n systeem gebouwd worden automatisch zoekmachinevriendelijk zijn. Tevens worden de teksten van jouw website herschreven zodat de belangrijke trefwoorden beter worden opgepikt door zoekmachines.

Wat is SEA?

SEA (zoekmachine adverteren) plaatst een advertentie van jouw bedrijf bij een zoekmachine. Je betaalt meestal een klein bedrag per klik, op de advertentie. De advertenties verschijnen vaak bovenaan de zoekmachine en zijn herkenbaar door een kenmerk, bijvoorbeeld het woord “Adv” wat bij Google vaak onder de advertenties word gezet. Bij het plaatsen van een advertentie moet je net als bij SEO rekening houden met de tekst die in de advertentie staat, zoals de zoekwoorden en waar de advertentie voor bedoeld is.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA

SEO en SEA hebben beiden als doel jouw website beter vindbaar te maken voor (potentiële) klanten. Bij SEA betaal je de zoekmachine om jouw advertentie te behouden. Bij SEO opereert je op meer onafhankelijke basis van de zoekmachine. Jouw website zou met SEO hoog in de zoekresultaten komen te staan omdat hij overeenkomt met wat de klanten zoeken.

Daarnaast is het zo dat men bij SEO ook aandacht dient te schenken aan het technische aspect. Bij zoekmachine advertentie hoef je hier geen rekening mee te houden. De advertentie wordt hoe dan ook bovenaan geplaatst, los van het feit of er technische blokkades in zitten. Mochten deze er wel in zitten, dan bestaat de kans dat je hier meer kosten aan overhoudt, omdat het de zoekmachine meer moeite kost om de advertentie bovenaan de zoekresultaten te plaatsen.

Voor welke kan het beste gekozen worden?

Het is vaak het beste om voor een combinatie te kiezen. Het doel van elke site moet zijn om zo hoog mogelijk te ranken in SEO, dit om de SEA kosten te drukken. Hoe meer je website zichtbaar is in Google, hoe minder je hoeft te investeren in SEA. Wil je meer aandacht besteden aan de vindbaarheid van jouw website in Google? Vraag hier in een keer meerdere offertes aan bij de beste internetmarketing bureaus.