Een sales pitch is de eerste stap in het verkooptraject. Het is uw eerste contactmoment met een potentiële klant en een kans om interesse voor uw product/dienst te wekken. In dit artikel leest u over de telefonische sales pitch en de belangrijkste onderdelen bij een sales pitch maken. Ook geven we u tips zodat u een goede sales pitch kan voorbereiden en geven we een sales pitch voorbeeld.
Inhoudsopgave
- Wat is een sales pitch?
- Zelf een sales pitch maken
- Sales pitch voorbereiden: 3 tips
- Sales pitch voorbeeld
Wat is een sales pitch?
In een sales pitch vertelt u een potentiële klant wie u bent en waarom uw product/dienst interessant voor hem is. Er zijn verschillende manieren om een sales pitch te geven. Dit artikel gaat over de sales pitch. Bij een telefonische sales pitch, bel uw potentiële klanten op zonder een eerdere ontmoeting. Het is uw eerste contactmoment en een kans om interesse voor uw product/dienst te wekken.
Het doel van een telefonische sales pitch is om een vervolgafspraak in te plannen. In deze vervolgafspraak, vertelt u de klant uitgebreid over uw product/dienst. De sales pitch is de eerste stap in het verkooptraject. Een sales pitch is effectiever dan een sales pitch per mail of op LinkedIn omdat u meteen een gesprek kan voeren.
Zelf een sales pitch maken
Een (telefonische) sales pitch moet kort en krachtig zijn. Voordat u potentiële klanten gaat bellen, moet u goed weten wat u wilt vertellen. Uw sales pitch moet een pakkende openingszin hebben, de pijnpunt van de klant achterhalen, een oplossing bieden en uw product/dienst van andere oplossingen onderscheiden. Dit zijn aspecten om in gedachte te houden wanneer u een sales pitch gaat maken.
Het belangrijkste onderdeel van uw sales pitch is uw openingszin. Hiermee moet u de aandacht van de klant trekken. U doet dit door een nieuwsgebeurtenis of een recente ontwikkeling in de branche van de klant te noemen. Het onderwerp dat u kiest moet relevant zijn voor uw product/dienst. Verder moet de klant in de openingszin centraal staan. De inzet van uw openingszin is om de klant aan het denken te zetten over zijn situatie. U eindigt uw openingszin met een open vraag om het gesprek te starten.
De volgende stap is om op zoek te gaan naar de pijnpunt van de klant. Misschien weet u al waar de klant tegenaan loopt. Als dit het geval is, kunt u dit in uw pitch gebruiken. Zo niet, dan kunt u op twee manieren de pijnpunt achterhalen. U kunt bijvoorbeeld een veel voorkomend probleem in de branche van uw klant noemen en vragen of hij dit ook meemaakt. U kunt ook door de pijnpunt ook vinden door de juiste te vragen stellen. Als u het pijnpunt weet, moet u ook een oplossing bieden. Vertel de klant hoe uw product/dienst zijn pijnpunt kan voorkomen.
Tenslotte, moet u uw product/dienst van andere oplossingen onderscheiden. Waarschijnlijk heeft u concurrenten die uw potentiële klant ook een oplossing kunnen bieden. U wilt echter dat hij voor u kiest, uw product/dienst is namelijk de beste optie! Benadruk dit door uw USP (Unique Selling Proposition) in uw pitch op te nemen. Geef de klant redenen om voor u te kiezen. Noem alle voordelen van uw product/dienst en bovendien ook aspecten die u van concurrenten onderscheiden.
Het verloop van een goede telefonische sales pitch is dus als volgt:
1. Begroeting: U begroet uw potentiële klant en stelt uzelf voor.
2. Openingszin: U zet de klant aan het denken door een relevant, klant-centraal onderwerp te noemen.
3. Pitch: U achterhaalt het pijnpunt, biedt een oplossing en onderscheid uzelf van concurrenten.
4. Een vervolgafspraak plannen: U laat uw potentiële klant weten dat u graag een vervolgafspraak wilt maken om uw product/dienst verder te bespreken. U plant een afspraak in op een moment dat voor de klant goed uitkomt.
5. Afsluiten: U sluit het gesprek netjes af.
Sales pitch voorbereiden: 3 tips
Gaat u zelf aan de slag met een sales pitch maken? Er zijn naast de inhoud nog 3 andere dingen om op te letten bij een sales pitch voorbereiden. Zo is het altijd heel belangrijk om voordat u de telefoon pakt onderzoek naar de klant te doen. Bel alleen mensen die uw product/dienst kunnen gebruiken. Doe onderzoek naar koopsignalen en kenmerken die aangeven dat de klant waarde uit uw product/dienst kan halen. Zorg ervoor dat u algemene gegevens over het bedrijf weet. Kijk ook naar wie binnen het bedrijf u het beste over uw product/dienst kan spreken.
Daarnaast moet u op uw stem en taalgebruik letten. Praat duidelijk en rustig. Blijf gedurende het gesprek vriendelijk, ook als de klant geen interesse toont. Wees niet opdringerig maar blijf enthousiast over uw product/dienst. U wilt altijd een goede indruk achterlaten! U kunt de telefonische sales pitch van tevoren met collega’s, vrienden of familie oefenen. Vraag hen om feedback en pas dit toe als u potentiële klanten gaat bellen.
Onthoud dat een sales pitch een dialoog is. Zorg ervoor dat u niet de hele tijd praat. Stel uw klant de juiste vragen en luister vervolgens goed naar hem. Vraag verder als iets niet duidelijk is. Om zeker te weten dat u de klant begrijpt, kunt u wat de klant zegt kort samenvatten voordat u met het gesprek verder gaat. Elke klant is anders dus pas uw aanpak waar nodig aan.
Sales pitch voorbeeld
Hieronder volgt een sales pitch voorbeeld. Deze kunt u gebruiken bij het maken van een eigen sales pitch. Het is een telefonisch sales pitch door een verkoper van online marketing bedrijf aan de eigenaar van een snackbar.
Verkoper: Hallo meneer Jansen! Ik ben Sophie van het online marketingbedrijf ABC.
Klant: Goedendag!
Verkoper: Sinds de laatste persconferentie morgen restaurants en cafés alleen eten bezorgen en laten afhalen. Ik zie dat uw snackbar sindskort ook een afhaalmenu heeft. Ik zag ook dat er sinds vorig jaar geen nieuwe berichten zijn geplaatst op het bedrijfsaccount op Instagram. Mag ik vragen waarom?
Klant: Ja klopt, mijn vrouw en ik weten niks van social media. Mijn zoon beheerde in het verleden onze social media kanalen maar hij is inmiddels druk met zijn eigen baan.
Verkoper: Bij ABC hebben spreken wij veel ondernemers in de horeca branche. Veel bedrijven geven aan dat zij minder klanten hebben sinds zij op 13 oktober moesten sluiten. Hebben jullie hier ook last van?
Klant: Helaas wel. Wij hadden in oktober 50% minder omzet in tegenstelling tot het jaar daarvoor.
Verkoper: Vervelend om te horen. Door via social media te adverteren is het mogelijk om meer mensen te bereiken. Bij ABC zijn wij gespecialiseerd in social media marketing. Toen de horeca in maart moest sluiten, hebben wij 150 restaurants en cafés geholpen meer omzet te realiseren dankzij onze dienst.
Klant: Wat een resultaat! Dit klinkt ook voor interessant ons.
Verkoper: Wij willen jullie graag helpen met jullie social media marketing. ABC doet al meer dan 10 jaar online marketing voor bedrijven in heel Nederland. Wij werken met een een jong en gepassioneerd team. Wij hebben veel ervaring met restaurants en cafés. Wij creëren unieke social media campagnes met een hoge conversie.
Klant: Klinkt goed. Werken jullie alleen met Instagram of hoe moet ik dat begrijpen?
Verkoper: Nee, wij adverteren op verschillende social media kanalen. Een daarvan is Instagram maar wij adverten bijvoorbeeld ook op Facebook, Snapchat en Twitter. Ik zou graag een vervolgafspraak met u inplannen. Dan kunnen we social media strategieën bespreken die bij u snackbar passen. Kan dit vrijdag rond 11 uur?
Klant: Ja, dat is prima. Ik zet het in mijn agenda.
Verkoper: Ik verheug me er op! U kunt voor die tijd ook een kijkje op onze website ABC.nl nemen. Daar vindt u foto’s van campagnes die wij in het verleden voor onze klanten hebben gemaakt.
Klant: Is goed, daar ga ik straks naar kijken.
Verkoper: Tot vrijdag meneer Jansen!
Klant: Tot dan!